Waarom zijn wij bang geworden voor onze eigen emoties?
11 april 2016
Luisterboek ‘Neem waar als een uil’ nu verkrijgbaar bij Luisterrijk
3 mei 2016

Stappenplan ‘Luister naar de signalen van jouw lichaam’

Stap 1: Probeer iedere dag minimaal 5 minuten de tijd te nemen om in stilte te gaan zitten.

Stap 2: Wat is er in je lichaam te voelen? Vb.: spanning/ontspanning, warmte/koude?

Stap 3: Breng je aandacht naar de aanwezige spanning. Voel waar dit in je lichaam te voelen is en hoeveel ruimte dit inneemt?

Stap 4: Wat roept dit gevoel voor spanning bij je op? Is hier ook een bepaalde emotie aanwezig? (Herken je deze emotie en/of kun je deze plaatsen? Ook als je niet weet waar dit gevoel vandaan komt, laat het dan gewoon toe in het niet-weten. Mijn ervaring is dat er soms herinneringen kunnen zijn uit eerdere levens of overerfd uit generaties.)

Stap 5: Kun je open blijven voelen in deze spanning/emotie? Forceer niets maar volg de natuurlijke beweging van je lichaam. Wil je in elkaar kruipen, huilen, of juist bewegen, bijv. stampen met je voeten op de grond? Neem de tijd die jij hiervoor nodig hebt.

Stap 6: Nu je ruimte en beweging aan jouw binnenwereld gegeven hebt, hoe is het nu?

Probeer niet prestatiegericht bezig te zijn maar voel hoe het nu is in vergelijking met stap 2. Mogelijk is er al iets veranderd. (Opgeslagen emoties kunnen zijn als de lagen van een ui die beetje bij beetje afgepeld mogen worden. Is er nog emotie? Dan mag er nog verder gepeld worden, zonder oordeel.)

Stap 7: Bedank jezelf voor de kostbare tijd die je aan jezelf besteed hebt en weet dat jij als  geen ander deze investering waard bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *